Påskegull

Å dyrke grønnsaker gir meg så mye! Jeg elsker å klargjøre kasser og friland med tang og for første gang i år, bokashi! Av naturlige årsaker denne våren har jeg ikke kommet noe særlig i gang med å så frø enda, men det skal langfredag brukes til 🙂 Snøen har endelig smeltet, så i dag har jeg hatt en gjennomgang på hva som må gjøres i hagen, og ryddet opp i fjorårets rester. Siden høsten ble som den ble, var det en del gulrot som ble stående igjen i jorda. I dag har jeg dratt opp ca 20 tykke gulrøtter i regnbuefarger. Jorda der har vært for hard, så det var mange interessante varianter jeg dro opp 🙂 Er helt imponert over at de har overlevd vinteren med så mye vått vær og fortsatt er fullt spiselige! I år skal gulrøttene sås i mer sandholdig jord og på et annet sted, sånn at det blir færre kroklarser til sommeren.

Selv om jeg har bestemt meg for å spise noe kjøtt og fisk, blir grønnsaker likevel dominerende i matveien framover. Da er det deilig å kunne høste det jeg trenger fra egen hage, fritt for sprøytemidler eller uønsket gjødsel. I fjor sådde jeg løk fra frø for første gang, det var ingen suksess.. Derfor har jeg i år kjøpt setteløk i forskjellige varianter, i tillegg til flere typer grønnsaker jeg ikke har dyrket før, deriblant pastinakk som har blitt min nye favoritt på middagsfatet. Det er en fare for at plena krymper enda litt utover våren.. hehe 🙂

Nå som jeg er nede på bare 10 mg prednisolon begynner jeg å kjenne på viktigheten av at grepene jeg tar, virker. Gjør jeg nok? Er det andre ting jeg burde gjøre som jeg ikke vet om eller har tenkt på? Boken om anti-inflammatorisk mat av Mariann Fiksdal ser veldig spennende ut. Jeg har ikke rukket å prøve noen av oppskriftene enda, men har veldig tro på at riktig kosthold vil hjelpe meg godt på vei. Utrolig inspirerende å få meldinger fra andre som har fått stor helsemessig gevinst etter å ha lagt om kosten, tusen takk til alle som deler sine erfaringer med meg! <3

Jeg er overbevist om at det er nettopp kosten som er årsaken til at jeg har så mye energi. Jeg har kuttet all ferdigmat, generelt karbo, og sjokolade, som var hardest å kutte, men som har gått overraskende bra likevel. Jeg har ikke spist EN eneste bit på nesten to uker! (Om du kjenner meg godt, vet du at det er en prestasjon 😀 ) Selvfølgelig hjelper det at sola skinner og at det er påske, men å holde det gående fra morgen til kveld bare få uker etter å ha vært veldig syk er litt merkelig, er det ikke? Så var det den balansen da. Ikke jobbe for mye, lytte til kroppen, hvile nok, og gå turer. Både yoga og meditasjon har blitt nedprioritert i et par dager, og det er jeg ikke stolt av. Det er viktig at jeg ikke begynner å «skli ut» i de nye vanene allerede, jeg vet av erfaring at jeg må være bevisst en god stund før det setter seg som en daglig rutine.

Det neste som står på planen nå er å spise tang rett fra havet. Jeg psyker meg opp for jeg vet at det nærmer seg.. Jeg gleder meg ikke, men skal gjennomføre det. Så gjenstår det å se om kroppen min jubler eller ikke bryr seg nevneverdig. Hva tror du jeg håper på? 😉

Nyt påskedagene der du er!

Cathrine, Skjærtorsdag 14/4.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Please reload

Vennligst vent ...