Energi og balanse

Beklager at det ikke kom bloggpost i går! Etter å ha lagt ut video på Facebook om hvor utrolig mye energi jeg har for tiden, gikk jeg på en stjernesmell på kvelden. La meg under et pledd på sofaen rundt 21.30, derfra var det egentlig bare å finne loppekassa, hodet var ikke på plass til å skrive en eneste bokstav. Kanskje jeg ikke skal være så kjepphøy og skryte av energien, for selv om den er mye bedre enn på mange måneder, er det fortsatt en grense for hvor lenge jeg kan pushe meg.. 😉 Jeg trodde jeg var blitt flinkere til å balansere dagene, men har tydeligvis mer å gå på 😀 Har en tendens til å bli giret, og når jeg jobber i hagen flyr timene uten at jeg får behov for hvile heller. Men tydeligvis trenger jeg det 😉

For den som ikke har sett videoen jeg la ut i går var jeg på kontroll på sykehuset i går formiddag. Blodprøvene er fortsatt fine. Blodplatene hadde gått litt ned, men det har helt innafor ifølge legen, og helt normalt. Da stoler jeg på det 🙂 Gikk ned til 7,5 mg prednisolon. Hun ville at jeg skulle gå direkte til 5, men nå synes jeg det går såpass fort at det faktisk var jeg som ba om en litt snillere reduksjon. Hun var imponert over energinivået (ref. første avsnitt) og kunne ikke tro at det har gått så fort oppover for meg. Jeg tror det har flere årsaker. Selvfølgelig at jeg har tatt store mengder kortison, men også ikke minst at jeg har lagt om kosten. Tidligere fikk jeg tydelig mer hovne fingre og stivnet generelt i leddene om jeg spiste sjokolade, det var ingen tvil om at kroppen reagerte negativt på det sjokoladen inneholdt. Både kroppen og sinnet har det bedre når jeg spiser sunnere! I tillegg til omlegging av kost har jeg også begynt et kurs som heter Energi medisin (det skrives i to ord på engelsk, litt usikker på om det bør være sammensatt ord på norsk. Beklager hvis noen får noia av mellomrommet!! 😀 ) På det kurset lærer vi forskjellige ting du kan gjøre om du er stresset eller har lite energi. Disse øvelsene gjør jeg daglig, og jeg er overbevist om at de er med på å forbedre energinovået mitt. Ganske gøy å observere! Heldigvis merker jeg ikke noe til korona-symptomer, så satser på at det preller av denne gang også 🙂

Jeg åpner butikken igjen lørdag 7.mai, og deretter blir det kun åpent lørdager i partallsuker! Kan være greit å notere seg. Grunnen til det er rett og slett at jeg har to barn som vil ha modern med på fjellturer når det er helg 🙂 Om du stikker innom denne første lørdagen vil du kunne benytte deg av mange gode tilbud 🙂

Jeg synes det går utrolig greit å spise «ny» mat, overraskende bra faktisk. Men i dag har jeg hatt cravings på brødskive, pannekake som jeg laget til kidsa, yoghurt, godteri, kjeks, og jeg vet ikke hva. Det er litt hardt, jeg har så utrolig lyst til å bare gi etter.. Men jeg gjør jo dette for kroppen min, så jeg holder meg hard. Dvs, jeg spiste to skiver hvitost da jeg laget ostesmørbrød til minstemann. Men jeg kjente i kroppen at jeg gikk over en grense, så det blir nok ikke mange sånne. Likevel er det ikke farlig for meg om jeg spiser noe jeg ikke burde spise, for jeg er ikke allergisk.. I morgen skal vi (eller jeg) ha taco med veggie-deig. Det blir en ny opplevelse. Tusen takk for alle gode tips om godis! Det skal lages div sjoko-«retter» i helga sånn at jeg får dekket sjokobehovet, hvis ikke er jeg redd for at jeg sprekker totalt, og det er ikke tema! Flere har tipset om tørket frukt, men det er ikke usunt nok 😀 Jeg er håpløs, jeg vet, men jeg finner nok ut av det!

Cathrine 21/4

5 Kommentarer on “Energi og balanse

  1. Heia deg! 💪🏻
    Jeg har vært 90% uten melk og gluten i 1,5 år, og elsker pannekaker! 😋
    Prøv med 2 dl mel, 2 dl melk og 2 egg.
    Jeg bruker 1 dl havremel og 1 dl fin glutenfri blanding, og Oatly ikaffe (grå kartong).
    Og stek i ekte meierismør! Det er nesten ikke melk i det. Hvis du MÅ ha 100% uten melk, så kan du lage Ghee og bruke det (skiller ut melkeproteinet fra smøret). Det er ikke som «vanlige pannekaker» men så godt som. Det tar litt tid å venne seg av de vante smakene. Jeg merker også stor forskjell på formen med og uten melk, så da er det verdt det.
    I begynnelsen føles det litt kjipt, spesielt siden du gjør alle omlegginger på en gang, men etterhvert finner du alternativer du blir fornøyd med, tror og håper jeg.
    Har du testet Berit Nordstrand sin sjokolade? Spesielt den som heter kokos?
    Og Ombar (på helsekost). Den liker jeg.
    Og så har jeg fulgt kostholdet til Helene Ragnhild i mange år, hun er flink på kosthold uten melk.
    Bare spør om du lurer på noe 🤗❤️

    1. Tusen takk Monica <3 Jeg endte med å lage en salat til meg selv da kidsa skulle ha pannekake, for jeg visste ikke hvordan jeg skulle lage til meg selv. Skal notere oppskriften din (tåler litt melk altså), sånn at jeg har den til neste gang 🙂 Jeg synes det er vanskelig å finne alle spesialproduktene.. Dagene går uten at jeg får kjøpt det jeg gjerne skulle hatt (er ikke i byen hver dag). Kunsten blir å finne noe som funker for meg, får bare prøve og feile 🙂

  2. Prøv taco der du bytter ut kjøttdeig med sorte bønner og cottage cheese og løk, stekes ril gjonnomvarmt og miks inn tacokrydderet. Serveres som før med alt tilbehør som hører taco til. Veldig godt, og savner ikke kjøtt i det hele tatt. Jeg har ikke prøvd m veggie-deig. Du kan også bruke oppkutta grønnsaker som løk paprika squash mm og hermerisk tomat og tacokrydder

    1. Har faktisk hatt taco i kveld med veggie-deig, det funket veldig fint 🙂 Det som ikke var noe å skryte av var glutenfri tortillalefse.. Tror ikke tacoen blir tullet med så mye utover det.. I dag spiste jeg både rømme og ost da, hadde ikke tenkt alternativer så da ble det sånn 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Please reload

Vennligst vent ...